Las o Zmierzchu - www.df.glt.pl Black Metal

Aktualizacje


Panteon słowiańskich bogów.

Swarog (Swarożyc,Radogost) - Ogólnosłowiański bóg ognia (we wszelkiej formie: od słońca i gromów po ognisko domowe) lub uosobienie samego ognia. Jego główna świątynia znajdowała się w Radogoszczy (stąd imię Radogost). Czasem bóstwo wojny (w jego świątyni znajdowały się bojowe stanice).

Dadźbog (Dażbog) - Słońce, jego imię oznacza tyle co "obdarzający bogactwem", znany również ze "Słowa o wyprawie Igora" jako bóg książąt ruskich bądź też całej Rusi.

Rod i rodzanice - Rod to uosobienie/pan losu i przeznaczenia, towarzyszące mu rodzanice (wieszczyce) są obecne przy porodzie (niewidzialne) i decydują o losie nowonarodzonego dziecka, który zapisują jako znamię na czole (jest nieodwracalny). Drugi raz pojawiają się na postrzyżynach by zabrać włosy. Przy obu uroczystościach należy je poczęstować chlebem, miodem, serem lub/i kaszą.

Veles (Wołos) - Władca Nawii (zaświatów), opiekun nawek (dusz zmarłych), bóg śmierci ale też patron przysiąg, być może też bóg bydła (zależy czy "bydlęcy" potraktować jako przydomek czy inwektywę) oraz pieśni/bardów/sztuki w ogóle ( w "Słowie..." autor zwraca się do znamienitego pieśniarza "O, Bojanie, z Welesa rodu")

Perun - Być może ogólnosłowiańskie bóstwo gromu, słowiański odpowiednik Dzeusa, Indry czy Thora. Możliwe też że był znany jedynie na Rusi.

Chors - nie ma co do żadnych pewnych przesłanek. Prawdopodobnie jest to księżyc.

Strzybóg(Stribog) - Imię można odczytać jako "skaczący", "rozdawca bogactw", "siewca" lub z indyjskiego "piękny/czcigodny bóg". Być może bóg wiatrów, choć to raczej mało prawdopodobne.

Siemargł (Rgieł i Siem) - bóg/bogowie życia rodzinnego i wegetacji. Siemargła przedstawiano jako psiogłowego ptaka.

Mokosz - bogini "zajmująca się" strzyżeniem owiec, przędzeniem lnu i aktywnością seksualną

Jarowit - Jego imię oznacza "młody zwycięsca/pan", jest jednym z "odmłodzonych" bogów wojny. W Wołoszczy przechowywano jego złotą tarczę - artefakt mający zapewnić zwycięstwo

Trygław (Trzygłów) - Być może "odmłodzony" Veles. Imię pochodzi od wyglądu posągu. Miał trzy twarze, spoglądające ku niebu, ziemi i podziemiom. Miał wróżebnego, czarnego konia, którego wykorzystywano przed bitwami dla sprawdzenia ich wyniku.

Świętowit (Swantewit) - Jego imię znaczy "święty zwycięsca/pan", tu "święty" oznacza "dysponujący dobroczynną mocą". Kolejny bóg wojny, tym razem z Połabia. Jego atrybuty to miecz i róg obfitości. Podobnie jak Trygław posiadał wróżebnego konia, tyle że białego. Możliwe że jest to nowe wcielenie Swaroga.

Przy tworzeniu tego tekstu korzystałem z książki Andrzeja Tokarczyka "Wymarłe religie świata"

Powrót do strony głównej